En excel pivot tabel er et fremragende stykke værktøj til at samle masser af data på en simpel, overskuelig og ikke mindst fleksibel måde. Man kan således nemt og hurtigt få overblik over store datamængder hvor man ellers ville bruge diverse sum-formler og lignende. Det slipper man nemt og elegant for med en pivot tabel, som uden tvivl er et grundlæggende stykke værktøj for enhver excel-snedker med respekt for sig selv.
Trin 1 – Excel Pivot
Lad os antage at du har ovenstående dataområde. Det er for så vidt lige gyldigt hvad det er for noget data, det vigtigste er blot at du altid arrangerer din data på ovenstående måde. Hvis du tidligere har arbejdet med databaser ligger det naturligt, hvis ikke så er det en rigtig god vane at arrangere data på denne måde. Øverste række er dine kolonneoverskrifter, alle kolonner med data skal have en overskrift. Dernæst er din data arrangeret vertikalt herunder. I dette eksempel er det salgstal for en to lande, en række regioner og sælgere samt over to måneder.
Trin 2 – Excel Pivot
Når du har sikret dig at din data er arrangeret på ordentlig vis, så markerer du alt din data og vælger Indsæt -> Pivottabel. Et godt tip vil være at markere kolonnerne med data, så du også sikrer dig at data bliver taget med hvis du tilføjer nyt senere.
Trin 3 – Excel Pivot
Her sikrer du dig at det ønskede dataområde er valgt og nederst vælger du hvor du ønsker at pivot tabellen bliver indsat. I dette tilfælde ønsker vi at indsætte ved siden af vores data. Normalt vil jeg foretrække at indsætte i en ny fane, så man ikke kommer til at overskrive data og/eller formatering.
Trin 4 – Excel Pivot
Så er din pivot tabel oprettet, og hvis du stiller dig i selve pivottabellen kan du nu se “Feltliste i pivottabel” til højre i dit regneark. Det er her du indstiller din pivot tabel til netop dine ønsker.
Rapportfiler – Hvis du ønsker filtrering, det kan eksempelvis være at du kun ønsker en given tidsperiode fremfor alt hvad der er dækket af data.
Kolonnenavne – Hvilke kolonner ønsker du vist (kolonner = vandret)
Rækkenavne – Hvilke række ønsker du vist (rækker = lodret)
Værdier – Hvilke værdier ønsker du vist
Trin 5 – Excel Pivot
Herover har jeg indstillet min pivot tabel. Lodret ønsker jeg månederne, så derfor har jeg sat Måned i kolonnenavne. Nedad ønsker jeg Land, Region og Sælger – derfor er de sat i rækkeværdier. Værdien er naturligvis Omsætning. Bemærk at en pivot tabel opsummerer automatisk ved hver af de angivne variable du har indsat. Derfor kan du eksempelvis se hvad region 2 sælger i Sverige i Januar måned (10).
Som du kan se er en excel pivot tabel er kraftfuldt værktøj som du kan bruge til virkelig mange ting.
Har du spørgsmål eller kommentarer, så skriv en kommentar herunder eller brug kontakt formularen.